Ternyata Tanaman Ini Merupakan Salah Satu Tumbuhan Herbal

Sering melihat tumbuhan merambat dipot-pot tanaman anda? atau biasanya kita anggap tanaman ini termasuk tanaman liar yang sangat menggangu. Tapi tahukah anda tanaman ini merupakan salah satu tanaman herbal.


Nama saitifinnya Euphorbia hirta. Nama tempatan lain rumput dari keluarga EUPHORBIACEAE ini ialah Rumput Susu Kambing, Gelang Susu, Patikan Kebo, Keremak Susu, Asthma weed (English), Hairy Spurge, Cats hair, Fei-yang ts’ao. Nama saintifiknya ialah Euphorbia hirta. Tapi ada juga yang mengatakan namanya Euphorbia capitata Wall.

Rumput ini sangat mudah dikenali berdasarkan daunnya yang berpasang-pasang dan mengeluarkan getah berwarna putih yang BERACUN seperti dalam gambar.

Jadi jangan salah ambil.. Ada yang kelihatan hampir serupa dengannya tapi tidak mempunyai getah. Rumput ini sangat popular sebagai obat tradisional untuk mengobati sakit asma/ lelah, masalah paru-paru. Tanaman ini kaya kandungan kimia yang seperti myricyl alkohol, taraxerol, friedlin, beta amyrin, euforbol, triterperoid,eufol, tirukalol, eufosterol dan lain-lain.

Tumbuhan ini dalam farmakologi Cina dikatakan mempunyai rasa agak pahit dan asam dan sedikit menyegarkan (bertoksin). Ia bersifat anti-inflamasi, diuretik (peluruh kencing) dan anti-piretik. Keseluruhan Tanaman ini bisa digunakan secara segar atau dikeringkan.

Penggunaan herba memerlukan pengawasan dan nasihat daripada pengamal herba yang telah biasa menggunakan tumbuhan ini. Efek tanaman herbal ini atau keracunan dari herba ini mengakibatkan cirit-birit. Oleh itu, sekiranya mengalami gejala ini selepas pengambilan atau mendapatkan efek samping, biasanya herba ini akan diolah bersama dengan kayu manis/ Liquorice (Glycyrrizha uralensis) dan Lonicera macrantha DC.

Tumbuhan ini juga dapat mengobati penyakit asma, herba ini juga digunakan untuk merawat radang kelenjar susu/ payudara bengkak, ekzema (Tinea pedis), melancarkan kencing, radang ginjal, buasir. Tapi harus perhatikan Dosis yang betul untuk menggunakan herbal ini. konsultasi dengan konsultan obat-obatan herbal jauh lebih aman. Semoga artikel ini bermanfaat.

[Lie lin malaysia]

Baca Juga: Air Yang Dimasak Hingga Mendidih Ternyata Memberikan Manfaat Yang Luar Biasa